zaterdag 5 juni 2010

ding 15: Twitter

Bij Twitter heb ik ernstige bedenkingen. Ik zie niet in wat er zo geweldig is aan die snelheid. Okee, het neerstorten van een vliegtuig wordt via Twitter wereldkundig gemaakt voordat het NOS-journaal het kan melden. Maar wat heb ik daaraan? Een kreet van een ooggetuige die er het fijne niet van weet heeft voor mij niet bijzonder veel waarde. Ik heb het nieuws liever iets later, uitgebreider en genuanceerder. Snelheid is tegenwoordig belangrijker dan diepgang, en dat vind ik, oude reactionair, héél zorgwekkend. Daarbij, 140 tekens is wel erg weinig. Daarmee verzandt de modale mededeler vrijwel automatisch in zinledige kreten. ik weet het wel: schrijven is schrappen, en de grootste schrijvers (Nescio, Elsschot) houden het zo kort mogelijk. Maar het formuleren van een goede korte zin kost veel meer tijd dan het uitkramen van zeven oeverloze alinea's. En er rustig de tijd voor nemen is niet de essentie van Twitter, als ik begrijp wat men bedoelt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten