vrijdag 4 juni 2010

ding 9: Kaartmateriaal, mashups en georefereren

Als vogelaar maak ik veel gebruik van Waarneming.nl. Dat is een database van miljoenen waarnemingen van vele duizenden gebruikers, en elke waarneming is gegeorefereerd. Dat biedt prachtige mogelijkheden. Als ik bijvoorbeeld een Brilzee-eend (Melanitta perspicillata) zou willen zien, kan ik bij recent ingevoerde waarnemingen van zo'n beest de via Google-maps aangegeven exacte locatie van die waarnemingen vinden. Dat maakt het zoeken naar zeldzaamheden die al door anderen zijn ontdekt een heel stuk makkelijker.




Voor twitchers (mensen die achter zeldzaamheden aan gaan om hun soortenlijst zo groot mogelijk te krijgen) is georeferentie dan ook een godsgeschenk. Zelf ben ik geen twitcher, maar als ik een bepaald gebied bezoek (zoals onlangs Texel) kijk ik wel vantevoren even op Waarneming.nl of op die plaats onlangs nog iets bijzonders is gezien. Want hoewel ik niet fanatiek genoeg ben om speciaal naar Texel te reizen om een Brilzee-eend te zien, wil ik die eend best aan mijn soortenlijst toevoegen als ik toevallig toch op Texel ben.

Ook voor het archief kan georeferentie van groot nut zijn. Wanneer afbeeldingen, bouwdossiers en misschien nog anderssoortige stukken aan een nauwkeurige lengte en breedte gekoppeld worden (en dat kan héél gedetailleerd, op de vierkante meter), zouden mensen met een muisklik op een kaart informatie kunnen vinden die bij die plaats hoort.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten