zaterdag 5 juni 2010

ding 18: Library Thing

Dat vind ik nou leuk. Boeken. En dan geen e-books, maar echte boeken, waar je in kunt bladeren. Ik gebruik al jaren Access voor het catalogiseren van mijn boeken, en heb geen behoefte aan een online catalogiseer-ding. Maar het is wel erg koddig om leestips te vinden bij mensen die dezelfde boeken leuk vinden als ik. Nu is de stapel boeken die naast mijn bed ligt te wachten om gelezen te worden zo hoog dat ik vóór het jaar 2067 niet om leestips verlegen zal zitten, maar het is prettig om te kunnen vaststellen dat er toch nog andere mensen zijn met goede smaak.

Maar wat een verschrikkelijk moeizaam systeem is dat Library Thing! Ik wilde even de laatste tien boeken invoeren die ik gelezen heb, maar dat kost zoveel tijd dat ik op mijn gemak een elfde boek had kunnen lezen. Voor het ene boek moet ik een hele rij bibliotheken af om het te vinden, van een ander boek vind ik een heleboel edities en is het onbegonnen werk om de editie eruit te halen die in mijn kast staat (zodat ik een verkeerde editie ingevoerd heb in LibraryThing), en later loopt die hele site weer vast bij het inladen van een titel. Daar ga ik dus verder geen tijd aan verspillen, hoe geestdriftig anderen ook over Library Thing zijn. Ik zie hier ook geen duidelijk nut voor het archief. Het zou wel mooi zijn als onze bibliotheekcatalogus in de lijst doorzoekbare catalogi zou staan, want er staan bij ons vast wel wat obscure Rotterdam-boekjes in de kast die niet makkelijk elders te vinden zijn.

Ik wil hier wel even de gelegenheid grijpen, het bijhouden van een boekenschrift aan te bevelen. Het is heel weinig werk, elk boek dat je uitgelezen hebt even te noteren. En na enige jaren (ik ben er zelf in 1982 mee begonnen) heb je een heel leuk document om af en toe in te bladeren. Felix Eijgenraam heeft een overtuigend pleidooi voor het boekenschrift geschreven: De plezierfactor. Nut en genot van het boekenschrift (1990)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten