vrijdag 24 januari 2020

Klantenservice

Het is misschien een zwakheid of zelfs een ondeugd, maar soms koop ik via het internet tweedehands boeken. Zoals onlangs van mevrouw D. te Apeldoorn. Mevrouw D. was zo aardig, het pakketje boeken op vrijdag bij Post.nl aan te bieden, zodat het op zaterdag bij mij bezorgd zou worden. Ik had daarom gevraagd, want ik vind het erg vervelend als de bezorger aan de deur komt wanneer ik niet thuis ben, en er dan mijn buren mee moet lastigvallen. Ik vind het trouwens ook vervelend om 's zaterdags op een pakketbezorging te wachten. Ik kan dan de deur niet uit, en durf niet eens naar de wc te gaan, want je zult natuurlijk net zien dat de bezorger op het onhandigste moment aanbelt. Het liefst zou ik zien dat Post.nl de mogelijkheid bood, een pakket rechtstreeks bij een afhaalpunt in de buurt te bezorgen.

Toen afgelopen zaterdag de bezorger om half zeven nog steeds niet was gekomen, ben ik op de post.nl-website mijn pakketje gaan tracken & tracen. Daar werd ik verrast met de mededeling dat de bezorging niet was gelukt, en dat het pakketje naar een afhaalpunt zou worden gebracht. Spijtig, want ik was er speciaal voor thuisgebleven, zodat het me een raadsel is hoe die bezorging heeft kunnen mislukken (nee, mijn bel is niet kapot). Maar daar word ik niet boos van. Ik vind het prima om naar de Bergweg of de Crooswijkseweg te fietsen om een pakketje op te halen. Dat heb ik al heel vaak gedaan. Deze keer werd mijn pakketje echter niet naar de Bergweg gebracht, ook niet naar de Crooswijkseweg, maar naar de Paul Krugerstraat. Op onderstaande kaart staat mijn woning in het midden van de cirkel, de Paul Krugerstraat ligt aan de onderrand van de cirkel. Binnenin de cirkel liggen pakweg 35 Post.nl-afhaalpunten die stuk voor stuk dichterbij zijn dan de Paul Krugerstraat. Op de koop toe is het afhaalpunt in de Paul Krugerstraat geopend van half tien tot half zes, en dan ben ik op mijn werk. Ik zou er alleen op zaterdag naartoe kunnen.

Een wonderlijke vergissing van Post.nl, zou je denken. Maar toen kwam ik in aanraking met de Post.nl-klantenservice. Een emailadres hebben ze niet bij Post.nl, want ze moeten natuurlijk postzegels verkopen. Het postadres had ik al genoteerd toen ik ontdekte dat ik mijn klacht ook via de berichtendienst van Facebook kon indienen. Dat heb ik gedaan. Ik kreeg een reactie van ene Yetdak, die meldde dat de afhaalloctie gekoppeld is aan mijn adres. Dat zou te maken hebben met de routes die de bezorgers rijden. Ik antwoordde dat ik niet begreep waarom het een afhaallocatie aan de andere kant van de stad was, terwijl pakketjes gewoonlijk toch naar een afhaallocatie in mijn buurt worden gebracht. Daarop volgde een reactie van ene Gea, die stelde dat het bijzonder is dat mijn pakketjes voorheen op andere locaties werden gebracht dan de Paul Krugerstraat, want aan elke postcode in Nederland is een vast Post.nl-punt gekoppeld, "op basis van afstand, maar ook op basis van het aantal pakketten die er op een postcode worden besteld en de beschikbare ruimte op de afhaallocaties. Vandaar dat het gekoppelde punt niet het dichtstbijzijnde punt hoeft te zijn." Ik heb Gea gezegd dat als ze een plattegrond van Rotterdam zou raadplegen, ze zelf kon zien hoe absurd een koppeling van de Paul Krugerstraat aan mijn postcode zou zijn, waarop ene Janou weer reageerde met de mededeling dat er helaas niets aan te doen is.

Toevallig moest ik dinsdagmiddag naar een cursus vlakbij de noordkant van de Erasmusbrug, en omdat de cursus om half vijf was afgelopen, had ik gelegenheid om naar Zuid te fietsen (door een dichte, ijskoude mist) en mijn pakketje op te halen. De thuisreis heb ik zorgvuldig getimed: 23 minuten fietsen.

Post.nl heeft mevrouw D. in Apeldoorn goed geld laten betalen om een pakketje bij mij te bezorgen. Als ze daar geen zin in hebben, moeten ze dat gewoon eerlijk zeggen. Ik vind het een aanfluiting dat het pakketje op een schijnbaar willekeurig afhaalpunt binnen de Rotterdamse gemeentegrenzen is gedumpt. En ik vind het schandalig dat de mensen die de klantenservice verzorgen via dat Facebook-kanaal, blijkbaar opdracht hebben om sussende woorden over klagers uit te storten zonder ook maar één moment serieus naar de klacht te kijken.

Of zou men bij Post.nl werkelijk van mening zijn dat het schappelijk is, mensen uit het Oude Noorden naar de Afrikaanderwijk te laten reizen om hun pakketjes op te halen? In dat geval vermoed ik dat het bedrijf vóór het einde van dit jaar ter ziele zal zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten